Hvordan bli en bedre bildebruker – del 2, visuell historiefortelling
Bli en bedre bildebruker
I denne artikkelserien vil du få tips som kan bidra til at du bruker bilder bedre, mer effektivt og trygt. Målet er å inspirere deg til å være en bevisst bildebruker!
Elisabeth Høiberg er visuell rådgiver i NTB og har 10 års erfaring fra bildebyrå-bransjen. Hun har bakgrunn i kunstfotografi og har også jobbet som fotograf. Her er hennes tips for å bli en bedre bildebruker.
Visuell historiefortelling er kunsten å kommunisere beskjeder, følelser, narrativer og informasjon på en måte som når mottakeren på et dypere plan og dermed åpner for refleksjon.
Historiefortelling har vært betydningsfullt helt siden mennesker innrisset symboler i huler og steiner. Konseptet appellerer rett og slett til oss mennesker, det er ofte slik vi lærer og utvikler oss. Man kan dermed si at historiefortelling er et helt essensielt verktøy for menneskehetens fremgang.
Bilder i kommunikasjon
Bildets språk har stor kraft, hvis de riktige visuelle grepene er brukt. For deg som jobber med kommunikasjon, er det viktig å være bevisst på dette. Ved å bruke bilder korrekt kan vi skape et sterkere og mer effektivt budskap.
Hvordan brukes historiefortelling i kommunikasjon?
Historiefortelling, enten gjennom bilder eller gjennom tekst, handler i stor grad om hvordan noe blir kommunisert. Det handler om å gjøre levende noe som er statisk. Akkurat som med historiene som ble fortalt rundt ildstedet i gamle dager, krever visuell historiefortelling at mottakeren “lytter”. Det finnes mange kreative måter å legge opp historiefortelling på i kommunikasjon. Et eksempel kan være å lage en interaktiv bildeserie som får leseren til å stoppe opp eller bli dratt videre gjennom teksten som skal leses. Men visuell historiefortelling på sitt beste finner du som regel i selve bildet.
Om guttene i bildet over hadde smilt og kikket rett i kamera, hadde mottakeren av bildet i mindre grad blitt presentert for en fortelling. Med enkle grep har fotografen derimot klart å skape et univers som setter i gang en tankeprosess. Bildets dokumentariske uttrykk leder oss i stor grad til å tro at dette er et narrativ fra virkeligheten, noe vi kan gjenkjenne med en gang.
Vær bevisst over bildevalget
Når det kommer til bildevalg i kommunikasjon og markedsføring, baserer vi oss gjerne på erfaring med hva som gir mest klikk, synlighet og andre målbare verdier. Men hvis vi fortsetter å gjenta det som tidligere har gitt effekt, er vi da med og bidrar til å opprettholde sosiale og samfunnsmessige strukturer? Som eksempel er det lengre tradisjon for å bruke bilder av menn for å illustrere visse typer yrker som lege, professor og ekspert på diverse områder.
Bilder kan ha mer kraft i seg og formidle et større budskap enn det vi er bevisste på i det daglige. Ved å bruke bilder speiler vi ikke bare dagens samfunn, vi er også med på å forme fremtiden. Derfor må vi noen ganger tørre å utfordre etablerte sannheter, og ta bevisste valg knyttet til bildevalget i vår kommunikasjon.
Når bilderedaktørene våre skal løse oppdrag, følger de et sett med kriterier for å finne de beste bildene. Slik kan vi også gå frem når vi leter etter bilder til historiefortelling.
Sjekkliste: Visuell historiefortelling
Hva skal til for at et bilde fungerer godt til visuell historiefortelling?
Her er noen fellestrekk:
Bildet er relevant.
Bildet er autentisk.
Bildet er ryddig og fotografert tett på, det skaper gjerne en nærhet til mottakeren.
Bildet vekker nysgjerrigheten.
Bildet inspirerer og motiverer.
Bildet bør vise mennesker i aktive handlinger.
Ved valg av flere bilder har du større muligheter til å vise mangfold, eksempelvis i alder, kjønn, kropp og kulturell bakgrunn.
Naturlige og autentiske bilder skaper gjerne en relasjon til mottakeren. Det er faktisk bare små detaljer som skal til for at underbevisstheten vår oppfatter at noe er litt “feil”. Slike feil kan skape en opplevelse av uhygge. Dette brukes aktivt som virkemidler i kunst og kultur, for eksempel i Alfred Hitchcocks psykologiske thrillere.
Vi anbefaler autentiske bilder som viser reelle situasjoner som oppleves ekte. Vi tar fortløpende nye illustrasjonsbilder basert på ønsker fra kunder. Her kan du se et utvalg av bildene vi har tatt den siste tiden. Har du behov for bilder av virksomheten? Det kan fotografene våre hjelpe deg med.
Elisabeth Høiberg er visuell rådgiver i NTB og har 10 års erfaring fra bildebyrå-bransjen. Hun har bakgrunn i kunstfotografi og har også jobbet som fotograf. Her er hennes tips for å bli en bedre bildebruker.
Vi i NTB tar fortløpende nye illustrasjonsbilder basert på ønsker fra kunder. Bildene er modellklarert til både redaksjonell og kommersiell bruk. I bildeportalen finner du flere bilder til temaene.
Trenger dere bilder for å illustrere helseutfordringer, enten psykiske eller fysiske? Her er et utvalg bilder av både alvorlige og hverdagslige temaer knyttet til helse.
Trenger dere bilder for å illustrere barnehagestart, skolestart, barneidrett eller aktive barn? I bildeportalen finner dere et bredt mangfold av illustrasjonsbilder av barn og unge på skolebenken, i klasserommet og i skolegården.
Trenger dere bilder for å illustrere skeiv kjærlighet og mangfold? Vi har modellklarerte illustrasjonsbilder av kjærlighet mellom mennesker i ulike livssituasjoner, både unge, eldre, bryllup og familieliv.
Vi har illustrasjonsbilder og -videoer av klima og miljø. Se et utvalg bilder av endringer i den norske naturen, plast i havet, gjenbruk og loppemarked, transportmidler og mye mer.