Artikler med bilder får 94 % flere visninger enn artikler uten bilde.
Bilder øker engasjementet på Facebook med 37 %.
Vi husker 80 % av det vi ser og gjør, 20 % av det vi leser, og 10 % av det vi hører.
Artikler med bilder får 94 % flere visninger enn artikler uten bilde.
Bilder øker engasjementet på Facebook med 37 %.
Vi husker 80 % av det vi ser og gjør, 20 % av det vi leser, og 10 % av det vi hører.
Et bilde kan utgjøre en stor forskjell for hvilket engasjement budskapet oppnår. Vi vet for eksempel at hjernen behandler bilder 60 000 ganger raskere enn tekst. Med så stor påvirkning som bilder har, er det viktig å velge det rette bildet.
Hege Røyert har jobbet som bilderedaktør i NTB i mange år. I denne artikkelen gir hun seks tips til bildebruk i kommunikasjonsarbeid.
I dag forventer vi at bilder med mennesker har et ekte og ærlig uttrykk. Vi stoler rett og slett mer på bilder som gir et reelt bilde av mennesker og virksomheter. Nettsiden bør for eksempel bestå av bilder med mennesker og interiør som ligner hvordan det faktisk ser ut hos dere. Kundene forstår at det ikke jobber en polert fotomodell på kundesenteret.
Se også bildene NTBs fotograf har tatt for Sylvsmidja. De slet med å finne illustrasjonsbilder som passet til sin identitet og merkevare.
Bilder kan ødelegge budskapet, så velg bilder med et kritisk blikk. Ikke legg ved et bilde bare for å gjøre det. Dårlig bildebruk tar oppmerksomheten bort fra det dere skal formidle, og gir et useriøst inntrykk.
Ettersom vi oppfatter bilder mye raskere enn tekst, bør bilder brukes strategisk. En studie gjort blant elever ved norske videregående skoler viser at bilder åpner for refleksjon og undring. Bruk derfor bilder eller infografikk for å hjelpe mottakeren til å forstå hva dere vil formidle.
Ulovlig bruk av bilder vil bli slått ned på i større grad enn tidligere. Husk at selv om dere har rettigheter til å bruke et bilde på en viss måte, har dere ikke nødvendigvis rettighetene til å bruke det i en annen sammenheng. Dersom dere er i tvil om opphavsretten og personvernet for bildene dere bruker, er det på tide å ta en gjennomgang. Husk også å navngi fotografen.
Tips: VI har laget en ordliste som gir deg oversikt over bilderettigheter og bruk av bilder.
Øyet tiltrekkes av mennesker og blikkontakt, i både sosiale medier, nettaviser, blogger og pressemeldinger. Hvis dere må kjempe om oppmerksomheten til målgruppen, er det lurt å heller bruke bilder av mennesker enn av landskap eller kontorlokaler.
Den språklige tonen (tone of voice) og bildebruken deres bør henge sammen. Dersom dere har en uformell og personlig tone i skriftlig kommunikasjon, bør dere unngå en stram og oppstilt bildestil. Formuler derfor en tone of voice for bilder, og gjør denne kjent i organisasjonen.
Vi har spesialisert oss på modellklarerte bilder og videoer med autentiske personer i ulike situasjoner.
Opphavsrett, vannmerke og bildekreditering – vet du hva de ulike begrepene betyr? Vi gir deg en kort forklaring på de vanligste begrepene.