Få tips om hvilke elementer du bør ha med i pressemeldingen, og hvordan de bør struktureres.
Derfor bør pressemeldinger være en del av strategien deres
Mens de fleste kommunikasjons- og markedsavdelinger har en sosiale medier-strategi, er det få som har en strategi mot redaktørstyrte medier. Har dere mål om å vise fram bedriftens kompetanse, ta en posisjon i markedet, bygge tillit til en målgruppe eller vise dere fram som en attraktiv arbeidsgiver? Da bør pressemeldinger og redaksjonell omtale være en del av strategien deres.
Ta en ekspertrolle i mediene
Vis at dere er framoverlent, ved å posisjonere dere som fageksperter på feltet deres. Pressemeldinger er et godt format for å vise kompetanse på fagfeltet og bygge profiler. Dersom journalisten mener pressemeldingen deres har nyhetsverdi, kan dere potensielt nå ut til en stor målgruppe via det redaksjonelle mediet.
Bygg tillit med fortjent omtale
Tillit beskrives av kommunikatører selv som den største utfordringen de neste årene. Medieundersøkelsen fra 2022 viser at nordmenn har rekordhøy tiltro til mediene. Redaksjonelle medier er underlagt Vær varsom-plakaten, og tar selvstendige vurderinger av det de publiserer. Det vil derfor oppleves som mer tillitvekkende med fortjent medieomtale, framfor for eksempel betalte annonser laget av markedsavdelingen.
Vær proaktiv og kom mediene i forkjøpet
Treff journalistene med nyhetskriteriet som handler om å være aktuell. En sak er aktuell når den er nær i tid eller omtaler noe helt nytt. Vis at dere er aktuelle, med dagsrelevante temaer som journalisten ikke er klar over.
Større bedrifter får ofte uoppfordret presseomtale. Da kan pressemeldinger være en god kanal for å tipse pressen om positive nyheter, eller for å komme mediene i forkjøpet med deres egen vinkling på en sak. Journalisten vil alltid vurdere budskapet deres med et kritisk blikk, men dersom ett eller flere av nyhetskriteriene er på plass, kan dere komme på trykk.
Les mer: Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen.
Har dere strategiske mål om å
- jobbe med posisjonen og omdømmet deres?
- vise kompetanse og bygge fagprofiler?
- bruke ressurser på en effektiv måte?
- vise at dere er en attraktiv arbeidsplass?
Da er det på tide å inkludere pressemeldinger og kommunikasjon mot redaksjonelle medier i kommunikasjonsmiksen og strategien deres.
NTB Kommunikasjon er et eksempel på en kommunikasjonsplattform som gjør det enkelt å sende pressemeldinger rett til medienes arbeidsverktøy. Les mer om NTB Kommunikasjon her.
Er pressemeldingen død?
Tall fra NTB Kommunikasjon viser at pressemeldingen på ingen måte er døende, men heller at både antall utsendinger og antall medieoppslag øker.
Sendte pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon
2019: 8 525
2020: 9 361
2021: 10 554
2022: 10 417
I 2022 fikk pressemeldinger sendt fra NTB Kommunikasjon over 100 000 siteringer/oppslag, ifølge Retriever. Her kan du se detaljert statistikk fra 2022.
Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?
Meld deg på nyhetsbrevet vårt.
*Kilde: https://www.bi.edu/about-bi/events/2022/september/nordic-communications-report-2022-where-are-we-heading/.
Spørsmål om pressemeldinger?
Les også
Hvordan få effekt av pressemeldingen
Å skrive pressemeldinger trenger ikke å være vanskelig, så lenge du har de rette hjelpemidlene for å komme i gang. Her får du oversikt over hvordan du gir pressemeldingen den rette utformingen og sørger for den beste effekten.
Trender for pressemeldingen – se statistikk for 2023
Når sendte kundene våre ut pressemeldinger i 2023, og hvilke pressemeldinger ble mest lest? Last ned årsrapporten for 2023.
Når er det best å sende ut en pressemelding?
Det finnes ikke noe eksakt svar på dette spørsmålet, men det finnes noen vurderinger som kan gi deg en indikasjon. Vi deler statistikk fra når brukere av vår egen kommunikasjonsplattform sender ut pressemeldinger.