Hvordan skrive en god pressemelding? I sjekklisten tar vi deg steg for steg gjennom elementene du må ha med i pressemeldingen.
Når er det best å sende ut en pressemelding?
Hvordan jobber redaksjonene, og når treffer du dem?
For riksmediene handler det først og fremst om hva annet som skjer i nyhetsbildet, og om bemanningen på ulike tider av døgnet. Det er fortsatt slik at det er flest på vakt om morgenen og formiddagen. Helgen kan være et godt tidspunkt fordi nyhetsbildet som regel er roligere da, men husk at det da også er færre journalister på jobb.
For lokalmedier og fagpresse er situasjonen litt annerledes. Der er bemanningen tynnere, og faste morgenmøter er mer styrende for hvilke saker som prioriteres.
Les også: Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen.
Når på dagen bør pressemeldingen sendes?
Statistikk fra vår egen kommunikasjonsplattform, NTB Kommunikasjon, viser at det i 2023 ble sendt ut flest pressemeldinger på ettermiddagen.
- Kl. 06.00–09.00: 26 prosent
- Kl. 09.00–12.00: 31 prosent
- Kl. 12.00–15:00: 26 prosent
- Kl. 15:00–18:00 10 prosent
- Kl. 18.00–24.00: 4 prosent
- 00.00–06.00: 1 prosent
Tips: Det kan være lurt å unngå de mest populære utsendingstidspunktene for å slippe å konkurrere med en mengde andre om redaksjonenes oppmerksomhet.
Hvilken ukedag bør du sende ut pressemeldingen?
Dersom nyhetspoenget er tidsbegrenset, bør pressemeldingen alltid sendes ut snarest. Vi ser at utsending av pressemeldinger via NTB Kommunikasjon skjer jevnt fordelt fra mandag til fredag, med noen flere på torsdager og fredager. Lørdager og søndager er det svært få utsendelser.
Sjekkliste før utsending:
- Hva annet skjer i nyhetsbildet akkurat nå?
- Er redaksjonen du forsøker å treffe på jobb på det tidspunktet hvor du planlegger å sende pressemeldingen din?
- Har redaksjonen du ønsker å treffe en deadline du må nå for å komme med i neste nummer?
Eksempel: I juli opplevde kundene våre flere medieoppslag basert på pressemeldingene. Dette skjer sannsynligvis fordi juli ofte er en rolig periode med færre nyhetshendelser og færre pressemeldinger å konkurrere mot.
Planlegg kommunikasjonen basert på nyhetsbildet
Nyhetsovervåking fra NTB er viktig for blant annet kommunikatører som planlegger å gå ut med et budskap i mediene. Få tilgang til
- nyhetskalenderen med planlagte begivenheter fram i tid.
- redaksjonens arbeidsplaner.
- nyheter fra NTB.
Med tjenesten er det enkelt å holde seg oppdatert på hva som skjer i nyhetsbildet framover, og hva redaksjonen planlegger å dekke – og planlegge egen kommunikasjon ut ifra dette.
Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?
Spørsmål om pressemeldinger?
Kanskje du også er interessert i
Kundeintervju med Statens vegvesen
– Resultatene vi får med NTB Kommunikasjon, skaper begeistring og entusiasme internt, sier pressesjefen i Statens vegvesen. Les hele kundeintervjuet.
Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?
En nyhetsredaksjon får flere hundre henvendelser hver eneste dag. Her er fem tips som øker sjansen for at en pressemelding skal synes i mengden.
Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen
En redaksjon får flere hundre henvendelser og pressemeldinger hver eneste dag. Deres jobb er derfor å avgjøre hva som skal presenteres som en nyhet. Det er flere faktorer som spiller inn når saker skal velges ut, men en journalist vil alltid lete etter nyhetskriteriene i pressemeldingen.
Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke
Pressemeldinger er brukstekster for travle journalister. Så kom kjapt til nyhetspoenget, gjør teksten oversiktlig og gi journalistene det de trenger for å lage en sak.
Nyhetsovervåking
Ønsker dere å overvåke nyhetsbildet og få varsel om de viktigste hendelsene, men har ikke behov for å publisere nyheter? Da er overvåkingstjenesten løsningen.
Slik velger du rett bilde til pressemeldingen
Artikler med bilder får flere visninger enn artikler uten. Det samme gjelder for pressemeldinger. God bildebruk underbygger og forsterker budskapet ditt.