Pressemeldinger: Statens vegvesen
– pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon
– nyhetsovervåking
Pressesjef Kjell Bjørn Vinje
29. april 2021
Resultatene vi får med NTB Kommunikasjon, skaper begeistring og entusiasme internt.
Det sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen. Han forteller at 45 personer jobber med kommunikasjon i Statens vegvesen, fordelt på seks divisjoner rundt om i landet. Høsten 2020 tok de i bruk NTBs kommunikasjonsplattform for utsending av pressemeldinger.
NTB Kommunikasjon gir pressearbeidet et løft
Vinje trekker fram epostlister for distribusjon, statistikkmodulen, brukervennlighet, opplæring og design som noen av de største fordelene. Spesielt epostlistene har gjort hverdagen enklere.
Nå jobber vi systematisk med distribusjon av pressemeldingene og analyse i etterkant.
Med statistikkmodulen følger de resultatene grundig og jobber kontinuerlig med å videreutvikle pressearbeidet. Det danner grunnlaget for gode diskusjoner internt om hvorfor noen pressemeldinger gjør det bra, og hvor det er rom for forbedring.
– Det var gull verdt for oss å få god veiledning fra NTB om hvordan vi kan optimalisere arbeidet med pressemeldinger.
Kommunikasjonsavdelingen i Statens vegvesen bruker også nyhetsovervåking fra NTB. Det innebærer tilgang til redaksjonens arbeidsplaner, nyhetskalender og nyhetsappen.
– Vi bruker nyhetskalenderen aktivt i arbeidet med pressemeldinger. Utsending skal ikke skje samtidig med større, planlagte begivenheter, sier Vinje.
Nyhetskalenderen har gitt pressearbeidet vårt et løft.
Grundig behovsanalyse og implementeringsprosess
Vinje forteller at Statens vegvesen aldri har hatt utfordringer med å nå gjennom i pressen. Likevel hadde de behov for å jobbe mer strategisk med kommunikasjonsarbeidet. Målene med nytt system var å nå gjennom til pressen med spesifikke saker som de ønsker å løfte fram, ha en felles nasjonal løsning, samt å gjøre pressemeldingene tilgjengelige og gjenkjennelige for mediene.
Vi gjorde en grundig vurdering av eget arbeid med pressemeldinger og hva vi ønsket å få ut av et system. NTBs kommunikasjonsplattform er nå et riktig og viktig verktøy for oss.
Det ble satt opp en gjennomtenkt og imponerende implementeringsprosess av det nye verktøyet. Vinje forteller at de tidlig satte sammen en intern gruppe med superbrukere. Disse lærte seg kommunikasjonsplattformen til fingerspissene, i tillegg så de på interne skriveregler, kanalmiks, bildebruk og mer. Sammen med NTB har superbrukerne lært opp alle kommunikasjonsmedarbeiderne.
Resultatet har blitt et helhetlig og forbedret arbeid med pressemeldinger.
Gode tilbakemeldinger internt og fra mediene
Pressesjefen forteller at de interne tilbakemeldingene er svært positive, og at det nå er større entusiasme rundt pressearbeidet.
Selv de med noe teknologiskrekk synes at det er enkelt og greit å bruke plattformen.
Og har de oppnådd målet om at Statens vegvesen skal fremstå som en samlet organisasjonen mot mediene?
– Vi får gode tilbakemeldinger fra mediene om at pressearbeidet vårt er hensiktsmessig strukturert, sier Vinje.
Les mer om å sende pressemeldinger fra NTB Kommunikasjon her!
Vil du vite mer om plattformen?
Mer om pressemeldinger
Nyhetskriteriene som bør finnes i pressemeldingen
En redaksjon får flere hundre henvendelser og pressemeldinger hver eneste dag. Deres jobb er derfor å avgjøre hva som skal presenteres som en nyhet. Det er flere faktorer som spiller inn når saker skal velges ut, men en journalist vil alltid lete etter nyhetskriteriene i pressemeldingen.
Når er det best å sende ut en pressemelding?
Det finnes ikke noe eksakt svar på dette spørsmålet, men det finnes noen vurderinger som kan gi deg en indikasjon. Vi deler statistikk fra når brukere av vår egen kommunikasjonsplattform sender ut pressemeldinger.
Hvordan skille seg ut i mengden av pressemeldinger?
En nyhetsredaksjon får flere hundre henvendelser hver eneste dag. Her er fem tips som øker sjansen for at en pressemelding skal synes i mengden.
Slik får din pressemelding gjennomslag i mediene med NTB Kommunikasjon
Medieanalysebyrået Retriever har undersøkt utviklingen av pressemeldinger over en periode på syv år. Her har vi trukket ut noen av de viktigste funnene.
Slik velger du rett bilde til pressemeldingen
Artikler med bilder får flere visninger enn artikler uten. Det samme gjelder for pressemeldinger. God bildebruk underbygger og forsterker budskapet ditt.
Les flere kundeintervjuer
Pressemeldinger: Virke
Virke sender pressemeldinger via NTB Kommunikasjon og står bak den mest leste pressemeldingen noensinne. Les mer om de gode resultatene og hvordan de bruker plattformen.
Pressemeldinger: Kriminalomsorgen
Kriminalomsorgen sender pressemeldinger via NTBs kommunikasjonsplattform. Les et intervju med kommunikasjonsdirektør Ann Kristin Salbuvik.