Kunstig intelligens (KI) kan hjelpe dere med å skrive klarere på kortere tid. Språkkonsulentene våre holder kurs i å skrive klart og effektivt med KI, hjelper dere med retningslinjer for etisk bruk av KI på arbeidsplassen og tilpasser KI-verktøyet dere bruker.
Henger du med på KI-utviklingen for skriving? Her får du en pekepinn!
1. Hvordan er det lurt å bruke KI i tekstarbeid?
KI kan være en god sparringpartner når du jobber med tekst. Du kan for eksempel bruke KI til å generere ideer, foreslå struktur og overskrifter, lage sammendrag, oversette og forbedre tekst.
Prioriter å bruke KI til de arbeidsoppgavene du synes er vanskelige eller bruker mye tid på.
Les også: 3 tips til deg som vil prøve ut ChatGPT som skriveassistent.
2. Jeg føler jeg jukser litt når jeg skriver med hjelp av KI. Bør jeg ha litt «KI-skam»?
Nei – men vi vet at mange kjenner på det. Husk at KI er et hjelpemiddel når du skriver, ikke en erstatning for et klokt hode eller en god penn. Ville du følt at du juksa hvis du ba en kollega om hjelp?
Et KI-verktøy kan hjelpe deg med å skrive et utkast, men det er fortsatt du som til sist skal vurdere utkastet, kvalitetssikre innholdet og ta en avsluttende korrektur. Vi trenger altså fortsatt deg som har skrive- og kommunikasjonsferdigheter – men nå er det mulig å få litt hjelp på veien.
Les også: Tips for å bruke KI på en ansvarlig og etisk måte.
3. Når må jeg oppgi at noe er laget av KI?
I Norge finnes det ingen krav til merking av KI-generert innhold, men dette er trolig rett rundt hjørnet. Før sommeren vedtok EU en KI-forordning som blant annet stiller krav til at KI-generert innhold skal merkes. Dette gjelder spesifikt tekster som «skal opplyse offentligheten».
Du gjør nok derfor lurt i å begynne å merke KI-generert innhold allerede nå, både for å være transparent og for å slippe etterarbeid når kravene eventuelt kommer. Flere av kundene våre er i gang med å merke KI-generert innhold.
Har du bare brukt KI i idéfasen og ikke til å skrive selve teksten? Da trenger du heller ikke merke innholdet. Igjen kan du tenke på KI som en kollega. Ville du satt ditt navn på en tekst som kollegaen din hadde skrevet? Og ville du satt kollegaen sitt navn på en tekst som du hadde fått litt hjelp til å skrive?
4. Jeg har hørt at man kan lage egne GPT-er. Hva er egentlig det?
Det stemmer, og det er her det virkelige gullet ligger. Mens de store KI-verktøyene er ganske gode på alle skriveoppgaver, er en GPT en skreddersydd versjon som er spesialist på spesifikke skriveoppgaver.
Med egne GPT-er får du en robotkollega som skriver tekster i tråd med virksomhetens språkprofil, og som har fått opplæring i akkurat deres skrivehverdag gjennom å ha analysert tekstene dere skriver og jobber med. Du kan for eksempel lage en GPT som er ekspert på å lage sammendrag av høringsnotater eller utkast til innlegg på sosiale medier.
Les kundeintervju: Slik hjalp vi Kakadu med å løfte språkroboten deres til nye høyder.
5. Arbeidsplassen har kjøpt inn lisenser til et KI-verktøy – hva nå?
Mange bedrifter kjøper nå KI-verktøy, men opplever at de ansatte er usikre på hvordan de kan bruke dem.
For å få best mulig utbytte av KI-verktøyene, anbefaler vi å
- kurse de ansatte i å skrive klart med KI
- lage retningslinjer for bruk av KI i virksomheten
- kartlegge de ansattes behov for skrivehjelp
Når dere har kartlagt hvor behovet for opplæring og KI-satsing er størst, kan dere sette inn KI-støtet på riktig sted.
6. Arbeidsplassen har ikke kjøpt inn et spesifikt KI-verktøy – hva gjør jeg da?
Dere er ikke alene, og det er likevel mye du kan gjøre allerede nå!
- Undersøk om dere har interne retningslinjer for bruk av KI.
- Finn ut om dere har systemer med en integrert KI-assistent, som pressemeldingsplattformen NTB Kommunikasjon.
- Sett deg inn i hvordan KI fungerer. Bli for eksempel med på kurs, eller start prosessen med å få på plass tydelige retningslinjer internt.