Høydepunkter fra KI- og mediedagen 2025
Arrangører: NTB og Institutt for journalistikk
Få med deg høydepunktene fra KI- og mediedagen 2025! Vi har samlet de viktigste innsiktene i en oppsummering – full av verdifulle refleksjoner, trender og eksempler fra bransjen.
Lær av de skarpeste hodene innen KI og journalistikk
KI- og mediedagen er en årlig konferanse for alle som er interessert i KI i journalistikken. NTB og Institutt for journalistikk samler noen av de skarpeste hodene, både nasjonalt og internasjonalt, for å dele innsikt og erfaringer.
Kunstig intelligens (KI) endrer journalistikken og utfordrer noen av grunnpilarene for en sterk og uavhengig presse. Med KI- og mediedagen får journalister, redaktører og andre mediefolk en arena for å dele erfaringer og lære mer om hvordan KI brukes i norske og internasjonale mediehus.
– KI, teknologigantenes makt og desinformasjonsbølgen stiller nye krav til utviklingstakt og kunnskap i mediene. I dialog med bransjen ser vi behov for en møteplass der vi kan dele erfaringer, heve kompetansen om KI og diskutere veivalg og konsekvenser på et kritisk tidspunkt i medieutviklingen, sier Siri Skaalmo, leder for Institutt for journalistikk.
Ledelse i en KI-drevet fremtid
KI stiller også nye krav til medieledelse. Konferansen hadde flere sesjoner om hvordan ledere kan navigere i en tid der teknologiutviklingen går raskere enn tradisjonelle endringsprosesser.
– Hvordan leder vi mennesker, utvikler strategier og sikrer redaksjonell integritet i en KI-drevet fremtid? Vår ambisjon er å gi ledere verdifulle råd, dypere innsikt og inspirasjon fra de aller beste på feltet, samtidig som vi legger til rette for nettverk og deling på tvers av bransjen, sier Unni Ødegård, direktør i NTB Partner.
Få med deg høydepunktene fra KI- og mediedagen 2025!
Gikk du glipp av konferansen? Ingen grunn til bekymring! Vi har samlet de viktigste innsiktene fra KI- og mediedagen i en oppsummering.
Last ned oppsummeringen her!

Program 2025
- Introduksjon og velkommen med konferansier Eirin Larsen
- Omverdenanalyse: KI versus mediebransjen
Ingrid Austeng (strategisk rådgiver i NRKbeta) og Marius Arnesen (redaktør i NRKbeta) - Hvordan skal vi lede i en KI-drevet fremtid?
Dr. Alex Connock (foreleser ved University of Oxford, tidligere erfaring fra BBC, ITV, Channel 4 og PEOPLE Magazine) - 5 på 50 min - ferske KI-løsninger i redaksjonen
Andreas Fosse (E24), Oda Leraaen Skjetne (VG), Thomas Nikolai Blekeli (NRK region sørøst), Marie Olaussen (Tønsbergs Blad), og Christer S. Johnsen (Adresseavisen) - KI i nyhetsmedier: Scenarier og strategier for morgendagens medieøkosystem
David Caswell (journalist og grunnlegger av Structured Stories, tidligere arbeid ved BBC og Yahoo) - Agentene er her
Henrik B. Vold (Institutt for journalistikk) - Hvordan endrer KI journalist-rollen?
Rune Ytreberg (leder iTromsøs datalab) - Singulariteten: Hva skjer når KI overgår menneskelig intelligens?
Lars Nyre (professor i medievitenskap, Universitetet i Bergen) - KI-dilemmaer: Etiske utfordringer i mediebransjen
Inga Strümke (Norwegian Open AI Lab, NTNU) og Gard Steiro (VG)
Om arrangørene
NTB tok tidlig i bruk kunstig intelligens som en sentral del av sin produkt- og tjenesteutvikling. Med innovative verktøy for journalister og avanserte KI-løsninger innen visuell teknologi, som mediebanken, bidrar NTB til å effektivisere og styrke medienes arbeid.
Institutt for journalistikk (IJ) har tatt en ledende posisjon innen kunstig intelligens og journalistikk. IJ har holdt kurs i bruk av KI-verktøy, prompting, graving med KI og etikk for de fleste store mediehus og redaksjoner i Norge.
KI- og mediedagen 2026
Hva ønsker du på programmet for KI- og mediedagen i 2026?
Send innspillene dine til marked@ntb.no eller post@ij.no
Se høydepunkter fra KI- og mediedagen 2025
Bilder fra KI- og mediedagen 2025
Les mer

Henger du med på KI-utviklingen for skriving? Her får du en pekepinn!
De siste månedene har språkkonsulentene våre kurset over 40 virksomheter i å skrive klart med KI. Jukser du når du bruker KI i tekstarbeid, og bør du kjenne på KI-skam? Her er noen av spørsmålene vi oftest får fra folk som jobber med blant annet kommunikasjon, innholdsproduksjon og saksbehandling.

5 grunner til at du bør bruke en mediebank
Har du opplevd at det er vanskelig å være flere i bedriften som samarbeider om bilder og videoer, at du ikke finner filen når du trenger den? Med en mediebank effektiviseres arbeidet med mediefiler.

Bilder og GDPR – håndterer dere bilder rett?
Bedrifter som har bilder av medarbeidere og andre personer, kan ofte ha behov for et system som gjør det lett å håndtere samtykker og samtidig ha oversikt over bruksrettigheter til bildene. Da kan løsningen være å bruke en mediebank.

Nyhetstjenesten
Vi overvåker, sorterer og dekker nasjonale og internasjonale hendelser døgnet rundt.

Nyhetsovervåking
Med nyhetsovervåking fra NTB får du som er enten politiker, kommunikatør, researcher eller PR-rådgiver, nyhetene like raskt som journalistene. Tjenesten passer for bedrifter og organisasjoner som må være oppdatert på nyhetsbildet – idet nyhetene utspiller seg.

Nyhetsbilder
Nyhetsbilder fra Norge og hele verden – innen politikk, samfunn, sport, kultur og underholdning.