Språkkonulentene våre holder jevnlig skrivekurs for deg som jobber med kommunikasjon og språk.
Kommunikasjon i koronatider
1. Skriv hovedbudskapet i overskriften eller emnefeltet
Leseren skal få med seg hovedpoenget ved første blikk. Bruk gjerne en fullstendig setning.
Eksempler
- Ikke ring legevakten ved milde symptomer på korona
- Vi utsetter møtet 31. mars – ny dato kommer
- Gratis levering nå – få varene dine hjem
- Vi setter ned renten
- Alle arrangementer blir utsatt til høsten
- Ta et digitalt skrivekurs fra hjemmekontoret
2. Lag mellomtitler av de viktigste poengene dine
Leseren skal kunne få med seg alle de viktigste poengene ved å skumlese teksten. Bruk mellomtitler i alle tekster, også e-poster.
Eksempler
- Unngå kollektivtrafikk hvis du kan
- Gode tips for et ergonomisk hjemmekontor
- Nok søvn styrker immunforsvaret
- Vi trenger flere blodgivere
- Hvordan laster du ned gratis e-bøker?
3. Skriv fra mennesker til mennesker
I krisetider trenger vi fakta, men også menneskelighet og varme. Ha klart for deg hvilken følelse leserne skal sitte igjen med etter å ha lest teksten.
Tips
- Bruk vi, du og dere. Vær til stede i teksten, og vis at du ser den som leser.
- Bruk korte setninger. Stressede og travle mennesker fortjener effektiv kommunikasjon.
- Bruk et aktivt språk. Få tydelig fram om leseren skal gjøre noe. Du avbestiller ved å svare på denne e-posten innen 15. april er tydeligere enn Avbestilling skjer elektronisk innen 15. april.
God skriveøkt i en utfordrende tid! Trenger du hjelp med teksten, sitter vi klare ved tastaturet.
Vil du lære mer om språk og kommunikasjon? Vi holder jevnlig skrivekurs. Gå til kursoversikten.
Les også
5 ord og uttrykk du bør unngå
Ønsker du å skrive kort og konsist? Her er en liste med fem ord og uttrykk du kan stryke eller forkorte neste gang du skriver.
Semikolon eller kolon?
Mange lurer på forskjellen mellom semikolon (;) og kolon (:). Her er det viktigste du må vite om de to tegnene:
Jussen er ikke enkel, men den kan bli klar
Det er mye vi kan gjøre for at et komplisert regelverk skal være mulig å forstå. Hvis en del av jobben din er å forklare regelverk, er det tips å hente her.
Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke
Pressemeldinger er brukstekster for travle journalister. Så kom kjapt til nyhetspoenget, gjør teksten oversiktlig og gi journalistene det de trenger for å lage en sak.
5 tips for klarere språk i chat og chatbot
Uansett om dere satser på chat, chatbot eller smarte assistenter, forventer brukerne deres en hyggelig og effektiv dialog.