Tre tips for å skrive bedre stillingsannonser

Tre tips for å skrive bedre stillingsannonser
fizkes / Shutterstock / NTB
GJØR TEKSTEN OVERBEVISENDE

Michelle Uller holder ulike skrivekurs om stillingsannonser, retorikk og klarspråk.

Gå til kursoversikten
Michelle Uller
Språkkonsulent
Michelle Uller
En god stillingsannonse må motivere de rette personene og selge en mulighet. Stillingsannonsen skal overbevise om å velge akkurat dere.

For å overbevise de rette personene om å søke må stillingsannonsen tilpasses til dem vi ser etter, og etter hvem vi er som arbeidsplass. Søkerne må oppleve oss som troverdige, de må få relevant informasjon, og vi må vekke interessen deres. Her er tre tips til å skrive stillingsannonser som gjør nettopp dette.

Les også: Tre retoriske virkemidler forklart på to minutter.

1. Vis engasjement for stillingen og søkeren

Hvordan skriver vi for å vekke leserens interesse? Det er lett å tenke at jo flere positive adjektiver vi beskriver stillingen med, desto mer interessant virker jobben. Ofte frister stillingsannonser med «mange spennende utfordringer» eller «gode utviklingsmuligheter».

Dessverre forteller disse lite om hva utfordringene og mulighetene faktisk innebærer. Dermed er det vanskelig å bli interessert. Leserne må ta oss på ordet – og gjør de egentlig det når tusenvis av stillingsannonser lover akkurat det samme? Tenk derfor på hvordan vi kan vise, ikke bare fortelle.

Slik viser vi
«Vi er interessert i å høre mer om hvordan du vil løse [oppgaven]. Hva kan du lære oss for å bli bedre til å [gjøre noe]?»

«Hos oss får du mulighet til å delta på relevante kurs flere ganger i året, og vi har fagprat hver uke hvor vi diskuterer og oppdaterer oss på feltet vårt.»

Når vi skriver engasjert om stillingen og søkeren, er det lettere å vekke engasjementet hos leseren også.

2. Gjør det lett å forstå hvem dere trenger, og hvorfor

Hvordan viser vi sammenhengen mellom drømmesøkerens egenskaper og arbeidsoppgavene hen skal gjøre? I stillingsannonser finner vi ofte løsrevne ønskelister over personlige egenskaper, men de blir sjelden satt inn i en større sammenheng. Da er det ikke alltid så lett å forstå hvorfor vi spør etter nettopp disse egenskapene. Vi gjør oss selv en bjørnetjeneste når vi tenker at den rette personen forstår hvorfor disse egenskapene er viktige.

Stillingsannonsen blir enklere å relatere til når vi viser sammenhengen mellom egenskapene og arbeidsoppgavene. Med relevante eksempler blir det lettere for leseren å se for seg jobben og seg selv i den.

Slik kan det se ut
«… Som kommunikasjonsrådgiver hos oss kommer du blant annet til å

  • skrive taler og gi ledere skriveråd
  • lage videointervjuer med kundene våre
  • sette i gang kampanjer i sosiale medier
  • bidra med innhold til årsrapporten

Vi ser derfor etter deg som både liker når det koker litt, og som klarer å omstille seg og finne løsninger når ting ikke går helt etter planen. Du liker å hjelpe andre med å forbedre tekster, og du har kanskje litt erfaring med undervisning fra tidligere. Siden en stor del av jobben er å være i jevnlig kontakt med kunder og samarbeidspartnere, bør du trives med å knytte nye kontakter og ta godt vare på de gamle.»

Ved å vise sammenhenger og bruke eksempler gir vi et mer helhetlig bilde av hvordan arbeidshverdagen ser ut, og hvem som passer best for jobben.

Les også: Stillingsannonser: Overlater du for mye tolkning til søkeren?

3. Vær tro mot verdiene

Mange virksomheter har verdier de identifiserer seg med, og som vies plass i stillingsannonsen. Verdiene underbygger gjerne tilnærmingen til arbeidet, og de viser personlighet og ambisjon. Vi bør bruke verdiene aktivt når vi skriver, og unngå at de bare blir fine merkelapper uten tyngde.

«Du kan identifisere deg med verdiene våre: åpen, tydelig og nytenkende.» 
Leseren vurderer selv om virksomheten framstår åpen, tydelig og nytenkende. Hvis det ikke er samsvar mellom det vi sier at vi står for, og det vi faktisk gjør, svekkes troverdigheten vår.

En god øvelse er å bruke verdiene som ramme for skrivingen
Vi bør være bevisst på hvordan verdiene våre blir synlige gjennom måten vi skriver på. Vi kan bruke dem til å teste stillingsannonsen underveis:

  • Etterlever vi verdiene våre i måten vi skriver på?
  • Skriver vi forståelig og på en måte som inviterer leseren inn?
  • Gjør vi det lett for leseren å se hvem og hva vi trenger?

Stillingsannonsen er så mye mer enn en kunngjøring om en ledig stilling. Den er også et vindu inn til hvem vi er, og hvordan det er å jobbe med oss. Hva får leseren se når hen titter inn?

Vil du lære mer om å skrive stillingsannonser, klar kommunikasjon og retorikk? Vi holder jevnlig kurs. Gå til kursoversikten.

Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?

Meld deg på nyhetsbrevet vårt.

09.11.2022
Les også
Stillingsannonser: Overlater du for mye tolkning til søkeren?
Maskot / NTB

Stillingsannonser: Overlater du for mye tolkning til søkeren?

Hva forteller en stillingsannonse om hvem vi trenger, og hvilke egenskaper som er viktige? Listene kan være lange, men kanskje sier de noe helt annet enn du hadde tenkt.

Tre retoriske virkemidler forklart på to minutter
Stina Gränfors / Johner / NTB

Tre retoriske virkemidler forklart på to minutter

«Han er ingen god retoriker, akkurat.» Politikere og personer som ytrer seg offentlig, kan raskt få en slik merkelapp på seg. Vi kaller dem ofte for gode eller dårlige retorikere, men hva mener vi egentlig med det?

Kurs og seminarer
Maskot / NTB

Kurs og seminarer

Vi setter stadig opp spennende skrivekurs for deg som ønsker å lære mer om hvordan du når gjennom til målgruppene, kundene og brukerne dine.

Spørsmål om språk eller kurs?