Michelle Uller holder også skrivekurs om retorikk og klar kommunikasjon.
Tre retoriske virkemidler forklart på to minutter
Hva er retorikk?
Retorikk er kommunikasjon som har et klart mål. Det handler om å bruke situasjonen og språket for å overbevise og få til endring. For eksempel kan det være å få folk til å endre holdninger, kjøpe et produkt eller stemme på en politiker. Det er viktig å være bevisst på situasjonen, temaet og avsenderen og mottakerne og tilpasse kommunikasjonen etter dette.
Troverdighet, fornuft og følelser som virkemidler
Ønsker du å overbevise andre, må du fremstå som troverdig og fornuftig, og du må klare å bevege dem. I retorisk kommunikasjon kan vi snakke om tre viktige virkemidler (eller bevismidler og appellformer, som de også kalles) som hjelper deg med dette – etos, logos og patos:
- Etos handler om hvem du er (din karakter), og hvordan du bruker dette for å bygge troverdighet overfor mottakeren. Personlig eller profesjonell erfaring eller et godt rykte kan være viktig for hvorvidt mottakeren stoler på deg og det du prøver å formidle.
- Logos handler om å appellere til mottakerens fornuft. Dette gjør du ved å underbygge det du sier med logiske argumenter, fakta og det som er sannsynlig. Det er lettere å være enig i noe som gir mening for oss.
- Patos handler om å sette følelsene i sving hos mottakeren. Ofte blir vi mer mottagelige for et budskap når noe vekker følelser i oss. Ved å spille på felles oppfatninger eller meninger, glede, sorg eller sinne påvirker du ikke bare hodet, men også hjertet til mottakeren.
God retorikk er balansekunst
For å bli en mester i å overbevise må du beherske balansen mellom etos, patos og logos. Alle tre trengs i enhver retorisk kommunikasjonssituasjon, men ulike situasjoner krever at de vektlegges forskjellig.
I noen sammenhenger er det mest nyttig å vektlegge logiske resonnementer, for eksempel i situasjoner som krever saklige og nøytrale fremstillinger. I andre tilfeller er det nyttig å vektlegge følelsene, for eksempel når en skal oppmuntre, motivere eller støtte.
En virkelig «god retoriker» er en som er flink til å analysere situasjonen og bruke etos, logos og patos for å forme og formidle et budskap som fører til endring.
Tips! Meld deg på nyhetsbrevet vårt for å få lignende bloggartikler rett i innboksen din.
Trenger du hjelp med språket?
Les mer
Skal du skrive kronikk? Ikke glem å mene noe
En kronikk er en mulighet til å synliggjøre det virksomheten brenner for. Men godt debattstoff blir det først når vi også utfordrer andre.
Fem knagger å henge kommareglene på
Kommareglene forutsetter at du vet forskjellen på en helsetning og en leddsetning. Her får du knaggene du trenger.
Stillingsannonser: Overlater du for mye tolkning til søkeren?
Hva forteller en stillingsannonse om hvem vi trenger, og hvilke egenskaper som er viktige? Listene kan være lange, men kanskje sier de noe helt annet enn du hadde tenkt.
Semikolon eller kolon?
Mange lurer på forskjellen mellom semikolon (;) og kolon (:). Her er det viktigste du må vite om de to tegnene:
Jussen er ikke enkel, men den kan bli klar
Det er mye vi kan gjøre for at et komplisert regelverk skal være mulig å forstå. Hvis en del av jobben din er å forklare regelverk, er det tips å hente her.
Hvordan ta et godt ansattbilde?
Skal dere ta ansattbilder selv, eller leie en fotograf? Uansett, her er fotograf Thomas Bruns beste råd for å ta ansattbilder.