Vi holder skrivekurs om tegnsetting, retorikk, klar kommunikasjon og mer.
Tre tips for å skrive universelt utformede tekster på nett
Tilgjengelig innhold er helt sentralt for at alle skal kunne bruke en nettside, uansett funksjonsevne. Her er tre tips for å komme i gang med arbeidet.
1. Skriv informative lenketekster
Lenker på nett kan sende leserne videre til en veiledning eller forankre det vi har sagt, med en god artikkel. I tillegg er lenker gode blikkfang, og leserne trekkes raskt mot dem. Men skal leserne vite hvor lenka fører dem, må vi skrive informative lenketekster.
Slik lager du gode lenketekster:
- Hold deg unna mystiske og utdaterte formuleringer som «klikk her» og «les videre».
- Bruk flere ord for å forklare hva lenka inneholder: «Se Skatteetatens veiledning for selvstendig næringsdrivende».
- Fortell leseren hvilket format og språk lenka inneholder, hvis det endrer seg fra siden de er på: «Søknadsskjema for utvekslingsstudenter ved NTNU (PDF)».
Følg disse konvensjonene for lenker:
Lenker bør være markert med blå farge og understreking. Uthevingen hjelper leserne med å identifisere lenkene som lenker, og vi bør derfor la være å understreke nettinnhold som ikke er lenker.
2. Sørg for et tekstalternativ på bilder
Har nettsiden meningsbærende bilder som er relevante for å forstå innholdet på siden, må bildene ha et tekstalternativ. Vi kaller disse forklarende tekstene for alt-tekster, og personer som bruker skjermlesere, får denne forklarende teksten lest opp for seg.
Slik skriver du gode alt-tekster:
- Forklar pedagogisk hva bildet inneholder.
- Bruk gjerne hele setninger.
- Beskriv sentral og viktig informasjon, ikke uviktige detaljer.
Husk at hvis bildet ditt bare er dekorativt, for eksempel et illustrasjonsbilde av geometriske former, trenger du ikke å lage en lang alt-tekst. Da kan du markere bildet som dekorativt.
3. Gjør det lett å navigere i teksten
Klikk på Shift-knappen to–tre ganger. Hoppet du litt rundt på nettsiden? Det som skjedde nå, var at du fokusmarkerte ulike elementer på nettsiden: overskriftsnivåer, lenketekster og knapper.
Personer som bruker skjermleser, navigerer gjennom tekster ved å fokusmarkere ulike elementer i teksten, som tittel og nedtrekksmenyer. På den måten kan de hoppe direkte til det innholdet de er ute etter.
Vi må derfor sørge for at elementer som titler og knapper er informative, slik at leserne lett kan navigere til det innholdet de er ute etter.
Skriv titler som
- avslører så mye som mulig av innholdet, for eksempel med hele setninger: «Slik søker du om permisjon», «Meld adresseendring til oss når du skal flytte»
- plasserer triggerordet først, for eksempel ved å bruke tankestrek: «Foreldrepermisjon – dette må du vite før du søker»
- framhever frister eller viktige beskjeder: «Fristen for å søke om barnehageplass er 15.01.2023»
Skriv knappetekster som
- følger etablerte konvensjoner og ligner knappetekster på andre nettsider: «Endre», «Skriv ut», «Avbryt», «Send inn»
- bruker imperativform, som i eksemplene over
- har stor forbokstav, men ikke bare store bokstaver
Lyst til å lære mer? Joachim Tallaksen holder kurs i UX-skriving 5. september.
Meld deg på kursetSpørsmål om språk eller kurs?
Kurs og seminarer
Les også
Aldri mer tåkeprat: Tre tips som gjør teksten mer konkret
Tåkeprat er gull verdt hvis du vil gi uforpliktende løfter. Men hvis målet ditt er å få budskapet klart fram til mottakerne, bør du ta steget ut av tåka. Her får du vite helt konkret hvordan du skriver mer konkret.
Bilderettigheter – last ned guide for bildebruk
Kan du ta et bilde fra Google, sosiale medier eller en nettavis og bruke det slik du vil? Det korte svaret er nei, uavhengig av om du skal bruke bildet i jobbsammenheng eller vil publisere det som privatperson. Lær mer om bilderettigheter her.
Hva er klarspråk?
Har du noen gang lest en rapport du ikke forsto, vært på en nettside som var vanskelig å finne fram på, eller fylt ut et søknadsskjema feil? Da har avsenderen sannsynligvis ikke brukt klarspråk. Men hva er egentlig klarspråk?