Når dere har lagt ned tid, krefter og engasjement i et klarspråksprosjekt, er det viktig å vise hvilke resultater innsatsen har ført til – for dere og for brukerne deres. Å sjekke status bør være utgangspunktet for ethvert språkprosjekt. Brukerinvolvering er nøkkelen når dere vil teste om tekstene er brukervennlige og universelt utformede, og når dere vil måle effekt.
Brukertesting og effektmåling
Test og mål effekt av en tekst
Språkkonsulent
Heidi Bunæs Eklund
heidi.bunaes.eklund@ntb.no
Metodikk
Utgangspunkt og retning
Hør fra brukerne
Mål effekt
Finn utgangspunktet og retningen
Skal dere måle effekt senere i prosessen, må dere først få på plass et nullpunkt å sammenligne resultatene med. Sammen med dere kartlegger vi hvor skoen trykker og prioriterer riktige tiltak.
For å kartlegge bruker vi
- dybdeintervju med ansatte og brukere
- medlytt på e-post, chat og telefon
- tekstanalyse
- gjennomgang av nettrafikk
Hør fra brukerne
Målgruppen deres har fasiten for hvordan teksten faktisk fungerer. Vi hjelper dere å involvere brukerne på ulike steder i skriveprosessen.
Metoder
- tilbakemeldingsrunder
- A/B-testing
- samskriving
- dybdeintervju
- geriljatesting
- oppgavebasert testing
- gruppeintervju
Mål effekten og vis resultatene
Når dere har lagt ned tid, krefter og engasjement i et klarspråksprosjekt, er det viktig å vise hvilke resultater innsatsen har ført til – for dere og for brukerne deres.
Vi hjelper dere med å gjennomføre
- spørreundersøkelser
- dybdeintervjuer
- måling av henvendelser
- gjennomgang av nettrafikk
- medarbeiderundersøkelser
- brukertester
Ta kontakt for et uforpliktende tilbud
Geriljatesting av tekster
Har dere opplevd at en tekst ikke fungerer slik dere trodde? Hender det at leserne ikke skjønner hva dere har skrevet, eller at de misforstår teksten?
Slik gjennomfører du geriljatesting