Treffsikker kommunikasjon – bli oppdatert på nyheter i sanntid
- kommunikatører
- organisasjoner
- offentlig sektor
- bedrifter
Når det plutselig skjer noe stort innenfor ditt område, er det nyttig å ha den samme informasjonen som pressen – og helst like raskt. Med vår nyhetsovervåking er du oppdatert på nyhetsbildet i sanntid. Du får nyhetene samtidig som landets redaksjoner og andre brukere av nyhetstjenesten.
I perioder er det ekstra viktig å holde seg oppdatert på eget fagområde og bransje. Den enkleste måten å gjøre det på, er å sette opp din egen nyhetsfeed med varsler om saker og hendelser på områder du følger. Slik vil du alltid være oppdatert på alt som gjelder dine kjernesaker.
– Kundene våre er avhengige av å orientere seg raskt i nyhetsbildet, og som nyhetsbyrå er vår viktigste oppgave å holde dem løpende oppdatert på de viktigste hendelsene både nasjonalt og internasjonalt. Dette kan være avgjørende også for ledelsen i en organisasjon eller bedrift, deres kommunikasjonsavdeling og fagpersoner, sier Sarah Sørheim, nyhetsredaktør i NTB.
“Hvorfor trenger vi nyhetsovervåking, når vi allerede har medieovervåking?”
– Dette spørsmålet får vi ofte. Det er mange som tror at dette er det samme, men nyhetsovervåking og medieovervåking dekker helt ulike behov, forklarer Kine Renée Gregersen, produktsjef for kommunikasjonsplattformen NTB Kommunikasjon.
Nyhetsovervåking holder deg oppdatert idet noe skjer. Du får varsel om hendelsene samtidig med journalister og redaksjoner landet rundt.
Medieovervåking er et godt verktøy for å måle resultatene av kommunikasjonsarbeidet ditt. Denne informasjonen får du i etterkant og brukes gjerne til evaluering og rapportering av kommunikasjonsarbeidet.
Planlegg egen kommunikasjon ved hjelp av medienes arbeidsverktøy
Ikke gå glipp av viktige hendelser som får konsekvenser for kommunikasjonsarbeidet ditt! Inkludert i tjenesten nyhetsovervåking får du to uvurderlige planleggingsverktøy: Arbeidsplaner og nyhetskalenderen.
Arbeidsplaner gir deg innblikk i det viktigste som skjer de neste 24 timene. Her samler redaksjonen i NTB hvilke saker vi skal dekke. Dette gir deg et forsprang på hvilke planlagte saker som vil prege nyhetsbildet.
Nyhetskalenderen viser lokale, nasjonale og internasjonale begivenheter mange måneder fram i tid. Kalenderen dekker hele spekteret av politikk og samfunnsliv, økonomi, næringsliv, kultur og sport. Her får du raskt svar på hva som skjer og når – på det området som er aktuelt for din bedrift og bransje.
Ved å holde deg oppdatert på løpende nyheter og planlagte hendelser blir det lettere å sikre at egen kommunikasjon er relevant og aktuell.
– En journalist vil alltid være opptatt av nyhetsverdien i pressemeldingen eller nyhetssaken du vil ut med. Å være oppdatert på nyhetsbildet er dermed en viktig del av kommunikasjonsarbeidet, forteller Kine Renée Gregersen.
Vil du få lignende bloggartikler i innboksen din?
Spørsmål om nyhetsovervåking?
Les også

Skriv pressemeldinger som er enkle å bruke
Pressemeldinger er brukstekster for travle journalister. Så kom kjapt til nyhetspoenget, gjør teksten oversiktlig og gi journalistene det de trenger for å lage en sak.

Sjekkliste for pressemeldinger – Slik skriver du en god pressemelding
Hvordan skrive en god pressemelding? I sjekklisten tar vi deg steg for steg gjennom elementene du må ha med i pressemeldingen.

Statens vegvesen bruker nyhetsovervåking
– Vi bruker nyhetskalenderen aktivt i arbeidet med pressemeldinger. Utsending skal ikke skje samtidig med større, planlagte begivenheter, sier pressesjefen.

Bildeserier
Bli inspirert av aktuelle og sesongbaserte bildeserier! Her kan du se et lite utvalg av modellklarerte illustrasjonsbilder fra bildeportalen.

5 ord og uttrykk du bør unngå
Ønsker du å skrive kort og konsist? Her er en liste med fem ord og uttrykk du kan stryke eller forkorte neste gang du skriver.

Skal du skrive kronikk? Ikke glem å mene noe
En kronikk er en mulighet til å synliggjøre det virksomheten brenner for. Men godt debattstoff blir det først når vi også utfordrer andre.
Nyhetskalenderen har gitt pressearbeidet vårt et løft.
Det sier pressesjef Kjell Bjørn Vinje i Statens vegvesen. Les hele kundeintervjuet her.